Мільйони українців під час війни покинули свої домівки. Проте нарахування плати за житлово-комунальні послуги продовжувало здійснюватись, відповідно у багатьох споживачів виникла заборгованість. Як регулюється це питання під час війни? Чи можна анулювати таку заборгованість, якщо фактично такими послугами ніхто не користується? Профільний Закон України «Про житлово-комунальні послуг» не зазнав змін протягом дії режиму воєнного стану. Закон визначає, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах, а одним з обов’язків споживача є сплата наданих житлово-комунальних послуг за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Як відомо, Кабінет Міністрів України постановою від 5 березня 2022 “Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану” року заборонив:
- нараховувати та стягувати неустойку (штрафи, пеню), інфляційні нарахування, проценти річні, нараховані на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;
- припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.
Така заборона діятиме до припинення чи скасування воєнного стану в Україні.
21 квітня 2023 року Урядом прийнято доповнення до вище згаданої постанови. Згідно законодавчих змін, стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, утвореної після 24 лютого 2022 р. з дати початку по дату завершення бойових дій або тимчасової окупації територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією забороняється.
Це сосується споживачів та/або членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг, управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі у паперовій або електронній формі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому та/або нежитловому приміщенні, будинку, в яких вони є споживачами на підставі укладених договорів.
Це можуть бути довідки з місця тимчасового проживання в іноземній державі, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби тощо.
У разі якщо житло споживача зруйновано внаслідок ведення воєнних (бойових) дій і, відповідно, комунальні послуги та послуга з управління багатоквартирним будинком з цих причин споживачеві не надаються (не надавалися), плата за ці послуги не нараховується.
З метою оперативної комунікації, споживачі можуть надсилати відповідні заяви на адресу виконавців за допомогою засобів електронного зв’язку та використовуючи електронні цифрові підписи. Багато надавачів послуг передбачають для своїх споживачів можливість користуватися особистим електронним кабінетом. У ньому можна отримати всю актуальну інформацію щодо здійснених нарахувань за послугу, розміру заборгованості тощо. В більшості випадків в таких електронних кабінетах можна подавати і звернення до організацій-надавачів житлово-комунальних послуг.
Відповідно до статті 8 Закону “Про житлово-комунальні послуги” виконавець комунальної послуги зобов’язаний без додаткової оплати надавати споживачу в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, а також інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.